Supermarkten doe de koelkast dicht!

In 2010 vroeg Milieudefensie aan supermarkten om hun koelingen te sluiten. Ons motto: ‘Energieverspilling, waarom zou je? Koelkast dicht!’ In minder dan een jaar trok Milieudefensie de meeste supermarkten over de streep.

Deuren plaatsen voor de koeling in de supermarkt is een simpele maatregel, die geld en energie bespaart. Bas van der Heijden, Digros en Dirk van den Broek deden het al. Milieudefensie richtte zich op de supermarkten die nog niet zover waren.

Sluiten koeling verdient zichzelf terug

Als alle supermarkten hun koelingen dicht doen, besparen we evenveel energie als 173.500 huishoudens verbruiken. Het plaatsen van deuren voor de koeling verdient zichzelf dus terug! En het is stukken beter voor het klimaat. Dat is nog eens win-win. Daarom spoorde Milieudefensie supermarkten aan om werk te maken van energiebesparing, en gemeenten om supermarkten achter de broek te zitten. Dat heeft gewerkt.

Vrijwilligers meten besparing per supermarkt

In mei en juni 2010 hebben 80 vrijwilligers van Milieudefensie het aantal vierkante meters onafgedekte koelingen opgemeten. Dat gebeurde bij 215 supermarkten in het hele land. Zo konden we berekenen hoeveel energie en geld een supermarkt kon besparen met dichte koelingen. En we rekenden uit hoe snel de kosten konden worden terugverdiend. De supermarkten kregen de resultaten aangeboden. Supermarkten die na een bezoek van Milieudefensie besloten hun koelingen te gaan afdekken, werden in het zonnetje gezet.

Na minder dan een jaar beloofden Albert Heijn, C1000, Jumbo, Plus, Super de Boer, COOP, Jan Linders en Boni om hun koeling te sluiten. Alleen Aldi deed niet mee.

Zorg voor elkaar en de toekomst

Het gaat nu maar om 1 ding: het oplossen van de coronacrisis. Samen kunnen we deze crisis aan. Toch is het verstandig om ook alvast vooruit te kijken: naar de economische crisis en de klimaatcrisis. Want hoe willen we verder? Door nu naar de toekomst te kijken, komen we hier samen beter uit.

Loading...